Physical and chemical differences of the supplemented soil with electric batteries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.1164

Keywords:

electric batteries, organic matter, substrate, nitrogen

Abstract

There are peasant practices in the department of Caquetá and testimonies of people in the city of Florence that involve the use of electric batteries as the basis of organic fertilizer for plants. Faced with the hypothesis that electric batteries can contribute to the healthy development of a plant, the objective of the present study was to evaluate the incidence of electric batteries in the physical and chemical properties of a soil sample destined to plant beans. The experiment consisted of a completely randomized design (DCA) with a 1 x 4 factorial arrangement, where factor A corresponds to beans, and factor B corresponds to the variety of electric batteries (generic and alkaline) with three repetitions. In each treatment, it was determined: pH, exchangeable acidity (A.I.), organic carbon (C.O), ashes, color, and conductivity. The study showed that the addition of electric batteries to the soil favors the absorption of solar energy, making the average soil temperature tend to be higher, which would tend to promote rapid germination in the seeds, positive aspect in the germination stage of this. However, it can affect the low release of nitrogen to the soil, in its post-growth phases.

Author Biographies

  • Norma Constanza Bonilla, Universidad de la Amazonía

    Nació en Florencia, Caquetá. Licenciada en Química de la Universidad Pedagógica Nacional, Especialista en Educación Básica con Énfasis en Procesos Pedagógicos de la Universidad de la Amazonia y Magíster en Docencia de la Química de la Universidad Pedagógica Nacional. Es docente de la Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán donde enseña Química y Biología en los grados décimo y once. Ha realizado varias investigaciones a nivel escolar con el programa Ondas Colciencias. También es docente catedrática de la Facultad de Ciencias Básicas de la Universidad de la Amazonia, donde enseña Química e investiga en el campo de la actividad biológica de productos naturales a nivel fúngico. Actualmente participa como co-investigadora en el proyecto interinstitucional entre el Instituto Amazónico de Investigaciones Científicas, SINCHI, la Universidad de la Amazonia y la Asociación de Reforestadores y Cultivadores de Caucho del Caquetá, ASOHECA, en el proyecto: “Ampliación de la base genética del Caucho Natural”.

  • Magda Julissa Rojas Bahamón, Institución Educativa Jorge Eliécer Gaitán

    Nació en Florencia, Colombia. Se graduó en la Universidad Distrital Francisco José de Caldas como Ingeniera de Sistemas. Realizó una especialización en pedagogía con la Universidad de la Amazonia y posteriormente una maestría en Ciencias de la Educación con la misma universidad. Cursó su Doctorado en Educación y Cultura Ambiental en la Universidad Surcolombiana. Ha desarrollado múltiples investigaciones en el campo de las TIC, los conflictos socioambientales y la educación y la cultura ambiental. Es docente de Tecnología e informática adscrita a la Secretaría de Educación de Florencia.

  • Diego Felipe Arbeláez Campillo, Universidad de la Amazonía

    Contador Público de la Universidad de la Amazonia Colombia. Especialista en Revisoría Fiscal Universidad Libre de Colombia. Magister en Ciencias de la Educación Universidad de la Amazonia. Editor de la Revista Amazonia Investiga.

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Published

2019-12-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Physical and chemical differences of the supplemented soil with electric batteries. (2019). Entre Ciencia E ingeniería, 13(26), 68-73. https://doi.org/10.31908/19098367.1164