Analysis of comparative results in the learning of Programming in Systems Engineering from three models of group work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.1158

Keywords:

4Q model, Computer programming, Learning, Random Model, Systems Engineering, Teamwork

Abstract

The target of this research is to find judge elements, using experiments in the classroom, where teachers could know the excellence model to conform effective teamworks for learning computer programming in the first programming course in Systems Engineering. To reach that we worked during 6 semesters and using three models: 4Q model, talent model and random model. We used observation, interaction, and dialogue, qualitative and quantitative results to find the target of this research project. The results show characteristics in the interactions inside the different models of groups. We concluded that it is possible to find an excellence model of teamwork depending on the specific course in computer programming.

Author Biography

  • Omar Iván Trejos Buriticá, Universidad Tecnológica de Pereira

    Es ingeniero de Sistemas, Especialista en Instrumentación Física, MSc en Comunicación Educativa, PhD en Ciencias de la Educación. Autor de varios libros de programación de computadores que se encuentran en el mercado. Sus artículos de investigación han sido publicados en revistas especializadas en Colombia y en el exterior. Ha dedicado su labor académica a investigar en diferentes estrategias para mejorar el proceso de aprendizaje de la programación de computadores de manera que se logre el objetivo de aprender por un camino expedito y duradero. Actualmente es docente de planta de la Universidad Tecnológica de Pereira, Facultad de Ingenierías, Programa de Ingeniería de Sistemas y Computación.

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Published

2019-12-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Analysis of comparative results in the learning of Programming in Systems Engineering from three models of group work. (2019). Entre Ciencia E ingeniería, 13(26), 43-50. https://doi.org/10.31908/19098367.1158