The visual language of the graphic marks of Spanish haute cuisine restaurants

Authors

  • Juan-Ramón Martín-Sanromán
  • Fernando Suárez-Carballo

Keywords:

Graphic marks, graphic design, visual identity, haute cuisine, visual communication

Abstract

This research seeks to analyze the graphic design of the graphic marks of Spanish haute cuisine restaurants, a sector that currently experiences a verysignificant boom. Based on the Content Analysis as the methodological tool, this exploratory study uses six manifest variables to examine the visual language of61 establishments selected by the Spanish edition of the 2018 Michelin Guide.Although the conclusions reveal a high heterogeneity in the graphic resources ofthe brands of these restaurants, there are several trends, such as the preferencefor logotypes as the fundamental plastic element, achromatic or monochromaticharmonies, formal abstraction or sans serif and script typographic families.

Author Biographies

  • Juan-Ramón Martín-Sanromán

    Doctor en Comunicación. Profesor encargado de cátedra e investigador en la Facultad de
    Comunicación de la Universidad Pontificia de Salamanca.

  • Fernando Suárez-Carballo

    Doctor en Comunicación. Profesor titular e investigador en la Facultad de Comunicación de la
    Universidad Pontificia de Salamanca.

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Published

2019-05-23

Issue

Section

Artículos