meet and disagreements between space and corriculum
Keywords:
Intuition, experiece, places, formation processes, school architectureAbstract
The article is part of the research: identifying Factors Associated Space Curriculum, contributing to Educatinal processes in Architecture School held in the city of Medellin, in Medellin the most educated Program. The research as a result of reviewing the status of arts around the question of the relationship betweem curriculum and school environment, a reflection on the need to understand other disciplines such as architecture, from design school spaces contributes to the construction of curriculum is made, takin into account seeking educational processes in schooling and training processes integral development, which are important life experiences that can be built there. It is expected that this process of inquiry can be found key issues relating to the desing of spaces and school management school space should consider generating contributions to the discipline of architecture and related disciplines of Education and lead to further specific aspects of the investigation.
References
Arroyave, G. D, (1998). Hacia una nueva escuela. Una mirada integradora. Publicaciones FUNLAM.
Arroyave G.D, (2001). Atención a la diversidad educativa: Hacia la re-creación de la cultura de la inclusión. (231 págs). Registro Nacional de Derecho de Autor: Libro 10, Tomo 84, Partida 217. Septiembre 18 de 2001. Reconocida y aceptada como obra Didáctico-Pedagógica por el Comité de Evaluación de Obras de la Secretaria de Educación y Cultura del Departamento de Antioquia, mediante Resolución Numero 8753 del 2 de agosto de 2005.
Arroyave G.D, (2013). Ponencia Cátedra Abierta. Identificación De Los Factores ESTUDIOS INTERDISCIPLINARIOS SOBRE EDUCACIÓN -ESINED-. Universidad de San Buenaventura. Abril 2 de 2013
Bachelard, G. (1965). La Poética del Espacio. Brevarios. Fondo de la cultura económica. México. pp. 281
Cabezudo, A. "Ciudad educadora, una manera de aprender a vivir juntos". Universidad de Rosario. (2006).
De Stefani, P. (2009). Reflexiones sobre los conceptos de espacio y lugar en la arquitectura del siglo XX. En: Revista Electrónica DU&P. Diseño Urbano y paisaje Volumen 16, Año 6. Centro de estudios arquitectónicos urbanísticos y de paisaje. Universidad Central de Chile. Santiago de Chile.
Duarte, J. (2003). Ambientes de Aprendizaje una Aproximación Conceptual. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653). (PP 1-18).
lafrancesco, G. Escuela País. Año 11. Junio-Julio 2013 No. 112. ISSN 1794-2101
lafrancesco, G. (2003). Nuevos Fundamentos para la Transformación curricular. A Propósito de los Estándares. Ed. Cooperativa Editorial Magisterio. Bogotá. (pp.15-13)
Men (2008). Guía 34. Guía para el mejoramiento institucional. De la Autoevaluacion al Plan de Mejoramiento. Ministerio de Educación Nacional. ISBN: 978-958-691-306-5 Copy Right. 2008 Primera Edición.
Lloreda, F. (2002). La arquitectura, las ciudades y la educacion. Intervención del Ministerio de Educación en el foro: "La Educación y la Práctica de la Arquitectura Sin Fronteras". Universidad de Los Andes. Bogotá, jueves 21 de febrero de 2002.
Morales, J. Vargas, J. (2011). Planeación Educativa y Diseño Curricular: Un Ejercicio de Sistematización. Asociación Oaxaqueña de Psicología A. C. / Centro Regional de Pedagogía, Volumen. 62 n° 228. 2004, (pp. 221-228).
Muntañola, J (2004,05). Arquitectura, Educación y Dialogía Social. Revista Española de Pedagogía, Volumen. 62 n° 228. 2004, (pp. 221-228).
MEN, (2006). Norma Técnica Colombiana NTC 4595 Ingeniería Civil y Arquitectura. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Planeamiento y Diseño de Instalaciones y Ambientes Escolares. 2006.
Puebla, J. (2002). Sobre la Representación Arquitectónica En: Neovanguardias y Representaciones Arquitectónicas. La expresión innovadora del proyecto contemporáneo. (pp. 26-29) Barcelona: Ediciones UPC.
Real Academia de la Lengua Española. 15 de septiembre de 2013. http://www.rae.es/
Sacritán, G y Pérez, A. (2002). Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento. En : Sacrist´´an, G y Pérez, A. (Ed 10), Comprender Y Transformar La Enseñanza (pp. 17-33) Madrid, Mejia Lequeríca.