Evaluation of the listening comfort in pedagogical environments at the catholic university of Manizales, Colombia

Authors

  • Lina Johanna Zapata González
  • Andrés Quiceno Hoyos
  • Oigot Zeng Huango

Keywords:

Comfort, acoustic, settings educational, pedagogical environments, ambient noise and time of reverberation

Abstract

The listening comfort is an element that affects people’s health and their quality of life. The listening comfort may or may not benefit the teaching and learning processes. For that reason, this research shows the studies done regarding ambient noise and time of reverberation in the basic pedagogical internal environments located at the Catholic University of Manizales, which have been classified and analyzed according to the Colombian regulation NTC 4595 for the planning and design of facilities and educational settings. There have been studied twenty-two areas, which represent the general acoustic conditions in the campus. The results showed a compliance rate of 5% in both ambient noise and reverberation time, proving the need to implement policies and guidelines to improve soundproofing and acoustic conditioning, towards generate optimal learning spaces.

Author Biographies

  • Lina Johanna Zapata González

    Arquitecta Especialista en Medio Ambiente Visual e Iluminación Eficiente Magíster en Hábitat Sustentable y Eficiencia Energética Grupo de Investigación: Laboratorio de Urbanismo, Patrimonio y Arquitectura (LUPA) docente Universidad Católica de Manizales

  • Andrés Quiceno Hoyos

    Arquitecto, Magíster en Hábitat Sustentable y Eficiencia Energética perteneciente al Grupo de Investigación: Laboratorio de Urbanismo, Patrimonio y Arquitectura (LUPA) docente Universidad Católica de Manizales

  • Oigot Zeng Huango

    Arquitecta, participó como asistente de investigación en el año 2013-2014, en el proyecto Plan Maestro de Ordenamiento físico de la Universidad Católica de Manizales, adscrito al grupo de investigación, Laboratorio de Urbanismo, Patrimonio y Arquitectura (LUPA).

References

Convenio de cooperación interinstitucional: MINEDU - UNI - FAUA. (2006). Criterios normativos para el diseño de locales de educación básica regular niveles de inicial, primaria, secundaria y básica especial. Lima - Perú: MINEDU - UNI - FAUA.

Figueroa, A., Orozco , M. G., y Preciado, N. E. (2012). Niveles de ruido y su relación con el aprendizaje y la percepción en escuelas primarias de Guadalajara, Jalisco, México. Ingeniería, 16(3), 175-181.

Godson R. E. E. Ana, Derek G. Shendell, G.E. Brown, & M.K.C. Sridhar. (2009). Assessment of Noise and Associated Health Impacts at Selected Secondary Schools in Ibadan, Nigeria. Hindawi Publishing Corporation. Journal of Environmental and Public Health Volume 2009, 1-6. doi: 10.1155/2009/739502.

Instituto Nacional de la Infraestructura Física Educativa (2011). Habitabilidad y Funcionamiento. Acondicionamiento Acústico. México D.F: Instituto Nacional de la Infraestructura Física Educativa.

Medina Valdez, A. (Junio de 2009). La calidad acústica arquitectónica. El ambiente Acústico en Ambientes Escolares de Nivel Superior. Disponible en http://itzamna.bnct.ipn.mx/dspace/handle/123456789/5723

Ministerio de Educación Nacional. Republica de Colombia (2006). NormaTécnica Colombiana NTC 4595. Ingeniería Civíl y Arquitectura. Planeamiento y Diseño de Instalaciones y Ambientes Escolares. Editada por el insituto Colombiano de Normas Técnicas y certificación (ICONTEC). Bogotá, D.C.

Ministerio de Medio Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. Universidad de Medellín (22 de Octubre de 2009). Protocolo para la emisión de ruido, ruido ambiental y realización de mapas de ruido. Disponible en http://www.andi.com.co/pages/proyectos_paginas/proyectos_detail.aspx?pro_id=185&Id=1&clase=8&Tipo=3

Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales de España. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. (1998). NTP 503: Confort acústico: el ruido en oficinas. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales de España. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo.

Downloads

Published

2019-06-17

Issue

Section

Artículos