Evaluation of the Lighting Conditions in Pedagogical Environments at the Catholic University of Manizales city.

Authors

  • Lina Johanna Zapata González
  • Andrés Quiceno Hoyos
  • María Teresa Arteaga Botero

Keywords:

Lighting, spaces, educational, NTC 4595

Abstract

This work evaluated lighting parameters of 23 basic internal pedagogic environments (APIB) at Catholic University of Manizales city, through a diagnostic
methodology under in situ measurements, and according to recommendations of Colombian Technical Standard for Planning and Design of School Installations and Environments (NTC 4595 for its Spanish abbreviation). Results yielded a compliance percentage between 17% and 56%, according to the variable, and
it was conclude that in 65% of the APIB, the cause of average illuminance noncompliance is due to design factors of artificial lighting installations. Finally, a
methodology was established which may be copied at any education institution in order to evaluate luminous conditions of their APIB.

Author Biographies

  • Lina Johanna Zapata González

    Arquitecta, Especialista en Medio Ambiente Visual e Iluminación Eficiente, Magíster en Hábitat Sustentable y Eficiencia Energética, perteneciente al Grupo de Investigación: Laboratorio de Urbanismo, Patrimonio y Arquitectura (LUPA), docente Universidad Católica de Manizales.

  • Andrés Quiceno Hoyos

    Arquitecto, Magíster en Hábitat Sustentable y Eficiencia Energética, perteneciente al Grupo de Investigación: Laboratorio de Urbanismo, Patrimonio y Arquitectura (LUPA), docente Universidad Católica de Manizales

  • María Teresa Arteaga Botero

    Arquitecta, participó como asistente de investigación en el año 2013-2014, en el proyecto Plan Maestro de Ordenamiento físico de la Universidad Católica de Manizales, adscrito al grupo de investigación, Laboratorio de Urbanismo, Patrimonio y Arquitectura (LUPA).

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Published

2019-06-08

Issue

Section

Artículos