Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
Keywords:
Collective groups, competences, educate, e, problemic nucleus, thematic agreementAbstract
This article suggest that objective way as the collective of teachers and students, made in theprogram of Industrial Design, are some instruments that revitalize the pedagogicproceedings on to permeate in direct way the academic work, showing from the educativeproject of the program as was the origin to this proposal of thematic articulation betweenthe different courses from the problemic nucleus defined for each semester in the first phaseof the curricular plain. Also it refer to the way of operation of this collectives, theirintentions, overtakes, competences, participants, achievements, troubles and finally asbeginning from the reflections and agreements in this collectives it could obtain a new way toassume the roles of teachers and educated of designers for the new world on theglobalization times actually. The writer is based principally on the acts of the meetings and onthe notes made during his active participation in the collectives of the firsts three semestersof the program for a time that it developed.
References
Barrel, Jhon. (1998). El aprendizaje basado en problemas. Buenos Aires: Manantial.
Cerda G., Hugo. (2002). El proyecto de Aula. Bogotá: Magisterio.
Erazo C., Edgar Diego. (2003). Qué significa “formación para la autonomía” Una perspectiva filosófica. En revista Páginas, 67 UCPR.
Flórez O., Rafael. (1998). Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Bogotá: Editorial Mc Graw – Hill Interamericana, S.A.
Gil, Ospina Armando. (2003). Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. En revista Páginas, 66 UCPR.
Pérez, Carmen A. (2008). Presentación. En revista Grafías Disciplinares de la UCPR, 7. Diseño Industrial. Pereira.
Torrado P., María Cristina. (2000). Educar para el desarrollo de las competencias: una propuesta para reflexionar. En: Bedoya Daniel y otros: Competencias y proyecto pedagógico. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.
Actas de reuniones de colectivos docentes de los años: 2006, 2007, 2008, 2009. Programa de Diseño Industrial UCPR (2006). Plan Curricular. Pereira: UCPR.