Demonstrate and absence of mediated everyday moments: the public space in Bogotá

Authors

  • Sandra Marcela Bustacara Panzza

Keywords:

Public Space, mediation, dialogue, re-construction

Abstract

In this paper the relationship between new media and the appropriation of public space is to design artwork is presented. Demostrations public spaces are taken, are present and dazzle the possibilities with new technologies, where light, sound and video are diluted with nature and artificiality of the place, therefore, virtually plotted space, build a new one. likewise, his absence opens up possibilities for the creation of a new intervention, otherwise renovation of space. So, understand public space exploring the world, that is, to recognize what is and how it lives, started question about how everyday life can be transformed by the mediation, while inferences about the re-construction of the public from participation in the art of the people that currently pass those places.

Author Biography

  • Sandra Marcela Bustacara Panzza

    Diseñadora Industrial de la Universidad Jorge Tadeo Lozano (1999). Adelanta estudios de Maestria en diseño y creación interativa de la Universidad de Caldas. Docente investigadora; miembro del Grupo Investigación y Cognición en entornos Visuales (DICOVI) de la Universidad de Caldas. Facultad de Artes y Diseño. Programa Diseño Industrial. Universidad Jorge Tadeo Lozano. Bogotá, Colombia.

References

Alonso, R. (Julio de 2013). El audiovisual entre la narrativa, Sensorialidad y la Imersión. Recuperado de Programa de Posgrado Online en Artes Mediales: http://aprender.agoracba.com.ar/vionoff/moodle/mod/resource/view.php?id=1316

Aquatique. Cortinas líquidas. Bogotá

Bambozzi, L. (Julio de 2013). Interactividad, Generatividad e Interfaces Analógico Digitales. Recuperado el 02 de Marzo de 2014, de Programa de Postgrado Online en Artes Mediales: http://aprender.agoracba.com.ar/vionoff/moodle/mod/resource/view.php?id=552

Bejarano, M. (23 de Mayo de 2013). Fonoteca: Memoria Sonora de Colombia. Obtenido de http://www.fonoteca.gov.co/index.php/home/eventos/item/391-estr%C3%A9pitos_obra-de-mauricio-berajano-que-se-estrenar%C3%A1-en-la-semana-del-sonido

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. (T. Kauf, Trad) Barcelona: Anagrama.

Certeau, M. D. (2007). La invención de lo cotidiano. Mexicano: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Dewey, J. (2008). El Arte como Experiencia. (J. Claramonte, Trad.) Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

Dinkla, S. (18 de Abril de 2011). Sokë Dinkla. ( Observatorioact) Recuperado de DopSub.com: http://dotsub.com/view/baa4c4c9-9844-4b19-a675-354d35d053ca

Diorama. Colombia Bicentenario. Conmemoración Bicentenario Colombia. Alcaldia Mayor de Bogotá, Proexport , Bogotá.

Gianetti, C. (Julio de 2013). Nuevos paradigmas Estéticos del Media Art. Recuperado de Programa de Postgrado Online de Artes Mediales:http//aprender:agoracba.com.ar/vionoff/moodle/mod/resource/view.php?id=1067

Habermas, J. (1997). Historia Crítica de la Opinión pública. La Transformación estructural de la vida Pública (5ª ed). (15 de Enero de 2012). Cosas que me gusta hacer, por que sí. Recuperado de Laboratorio Escénico Visual - LEV: http://laboratorioescenicovisual.wordpress.com/cosas-que-me-gusta-hacer-por-que-si/

LightLab.Conversaciones de Colores La Noche en Blanco Bogotá. Fundación Vértice Cultura, Bogotá.

Martin-Barero, J. (2010). Comucicación y Ciudadanía en Tiempos de Globalización. Revista Foro (71), 77-88.

McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de Comunicación: Las Extensiones del Hombre. (P. Ducher, Trad.) Barcelona : Paidós Ibérica.

Mockus, A. (2003). La ciudad y lo Público. En: ll Congreso Latinoamericano de Estudiantes de Comunicación, Comunicación para construir lo público (pp.11-14). Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Moment Factory (4 de septiembre de 2013). Megafhone: Light up the city with your idea. Recuperado de megaphonemtl.ca: http://www.megaphonemtl.ca/home

Pino, C. Paradoja: Cacerolazos en 140 caracteres. 11 Bienal de Artes Mediales. Santiago de Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.

Red&Blue (8 de Diciembre de 2013). MADRE mapping. Recuperado de Red&Blue.cl:

http://vimeo.com/81844249

Screen City: Moving Image Festival. (2003). screencity.no. Recuperado de http://www.ineractionfield.de/

Segura, J. (2012). Arte Relacional en el Espacio Público. En J. Segura, T. Simó y J. L. Arasa, Arte Contextual: Intervenciones en el Espacio Público (pp. 15-17).Madrid: Visión Libros.

Toro, A. (23 de Mayo de 2013). getacd.es. Obtenido de http://www.getacd.es/cancion_no_me_perdonan_alonso_toro_-14280301.html

Weibel, P. (2007). La Era de La Ausencia. En: J. LaFerla, El medio es el Diseño Audiovisual (pp. 135-151). Manizales: Universidad de Caldas.

Downloads

Published

2019-08-29

Issue

Section

Artículos