Diseño y artesanía: acerca de la racionalidad de la técnica
Keywords:
Industrial design, craft, philosophy of the technique, Gillo Dorfles, Otl AicherAbstract
In this text I approach the philosophical question for the technique from the perspective of the industrial design in connection with the craft. What I will try to show is that the modern technique is not of his more rational than the handmade technique, but rather what operates there is a very different idea of rationality with decisive ethical and political implications.
To expose this idea I will present a contrast among the positions of some theoretical ones of the design, fundamentally Gillo Dorfles and Otl Aicher in who it seems hardly subtle the difference in the ways that have of understanding the tasks of the design, their technical dimension and their relationship with the art, but that in fact, like intent to show, almost they oppose you in a crucial point: that of the paper that can even play the handmade technique in connection with the design.
References
Aicher, Otl (2001). .Barcelona: Gustavo Gili.
Aicher, Otl (1994). Barcelona: Gustavo Gili, 1994.
Bordieu, Pierre (2000). Barcelona:Anagrama.
Bordieu, Pierre (1988). La Distinción. Criterios Y Bases Sociales Del Gusto. Madrid: Taurus.
Bonsiepe, Gui (1978). Barcelona: Gustavo Gili.
Brun, Jean (1975). México: F.C.E..
Buchanan, Richard and Margolin, Victor (Eds.) (1995). Discovering Design. Explorations In Design Studies. Chicago: University Of Chicago.
Burdek, Bernhard (1994). Diseño: Historia, Teoría Y Práctica Del Diseño Industrial. Barcelona: Gustavo Gili.
Danto,Arthur C (2005). Barcelona: Paidós.
Danto,Arthur C (1999). Después Del Fin Del Arte El Arte Contemporáneo Y El Linde De La Historia. Barcelona: Paidós.
Danto, Arthur C (2003). Más Allá De La Caja Brillo. Las Artes Visuales Desde La Perspectiva Posthistórica. Madrid:Akal.
Collingwood, R. G (1960). Los Principios Del Arte. México: F. C. E.
Dorfles, Gillo (1975). Símbolo, Comunicación Y Consumo. Barcelona: Lumen.
Dorfles, Gillo (1972). Naturaleza Y Artificio. Barcelona: Lumen.
Dorfles, Gillo (1977). El Devenir De Las Artes. Bogotá: F.C.E.
Focillon, Henri (1983). La Vida De Las Formas – Elogio De La Mano: Madrid: Xarait Ediciones.
Francastel, Pierre (1972) BuenosAires: Emecé Editores.
Fry, Roger (1959). . BuenosAires: Nueva Visión.
Gadamer, Hans-Georg (1998). Madrid: Tecnos.
Gadamer, Hans-Georg (1990). Barcelona: Península.
Gadamer, Hans-Georg (1991). Barcelona: Paidós.
Gadamer, Hans-Georg (1992). Salamanca: Sígueme.
Greenberg, Clement (1979). . Barcelona: Gustavo Gili.
Heidegger, Martin (2002). . Pamplona: Universidad Pública De Navarra, (Cuadernos De La Cátedra Jorge Oteiza).
Heskett, John (1985). Barcelona: Ediciones Del Serbal.
Holz, Hans Heinz (1979). Barcelona: Gustavo Gili.
Lauer, Mirko (1982). Crítica De La Artesanía. Plástica Y Sociedad En Los Andes Peruanos. Lima: Centro De EstudiosYDe Promoción Del Desarrollo.
Llovet, Jordi (1981). . Barcelona: Gustavo Gili.
Le Corbusier (1993). Principios De Urbanismo (La Carta De Atenas). Barcelona: Planeta. Loos,Adolf (1972). Ornamento Y Delito Y Otros Escritos. Barcelona: Gustavo Gili.
Mumford, Lewis (1957). . BuenosAires: Nueva Visión.
Quiñones, Ana Cielo (Editora) (2003). Reflexiones En Torno A La Artesanía Y El Diseño En Colombia. Bogotá: Centro Editorial Universidad Javeriana,
Ruskin, John. Las Siete Lámparas De La Arquitectura Seven Lamps Of Architecture - 1849). Valencia: F. SempereYCompañía Editores, 1910. Traducción: Carmen De Burgos.
Shusterman, Richard (2002). Estética Pragmatista. Viviendo La Belleza, Repensando El Arte. Barcelona: Idea Books.
Subirats, Eduardo (1989). El Final De Las Vanguardias. . Barcelona:Anthropos.
Subirats, Eduardo (1986). La Flor Y El Cristal. Ensayos Sobre Arte Y Arquitectura Modernos. Barcelona:Anthropos.
Tafuri, Manfredo (1997). Teorías E Historia De La Arquitectura. Madrid: Celeste.
Taylor, Roger (1980). El Arte, Enemigo Del Pueblo. Barcelona: Gustavo Gili.