A principality in the third kingdom Architecture as existential support

Authors

  • Juan David Chávez Giraldo

Keywords:

Aesthetics, spatial experience, architectural object, technical object.

Abstract

This article's reflection focuses on the qualities and conditions of what might be calledartistic architecture. Being desirable, architecture could be established as a particularfield among technical objects created by mankind which in light of Bernard Stieglerform a new kingdom. The particularity of architectural elements in relation to the restof technical objects is the issue that the article inquires to check the validity of theirspecific condition, demonstrating that they have the virtual possibility of bringing theabsent thing and of driving to a real experience as act of humanization of the universein which the existential experience is had.

Author Biography

  • Juan David Chávez Giraldo

    Juan David Chávez Giraldo. Arquitecto U.P.B., magíster en Historia del Arte de la Universidad de Antioquia y
    candidato a doctor de la misma universidad. Profesor Titular de la Universidad Nacional de Colombia y Asociado
    de la U.P.B. Diseñador en su estudio particular. Acreedor de varios premios y menciones nacionales e
    internacionales, y ganador de algunos concursos nacionales de arquitectura. Autor de múltiples artículos y de los
    libros Escuela 21 (2006), Fundamentos teóricos para la proyectación arquitectónica (2008), Habitarte (2009),
    Medellín, 333 años, 333 arquitecturas (2009) y El péndulo del hogar (2011). Director y coautor de la colección
    Obra. Conferencista en eventos nacionales y profesor invitado en varias universidades

References

Argán, Giulio Carlo. (1966). Salvación y caída del arte moderno. Buenos Aires: Nueva Visión

Bachelard, Gastón. (1993). La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica.

Baudrillard, Jean. (1998). El paroxista indiferente. Conversaciones con Philippe Petit. Barcelona: Anagrama.

Bergson, Henri. (1960). Introducción a la metafísica. México: Universidad Autónoma de México.

Danto, Arthur C. (1999). Después del Fin del Arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona: Paidós.

De Andrade, Oswald. (1928). Manifiesto antropófago. Revista de Antropofagia. , 1 (1), 3-7.

Duque, Félix. (2001). Arte público y espacio político. Madrid: Ediciones Akal

Featherstone, Mike. (2002). Culturas globales y locales. Criterios. Revista internacional de teoría de la literatura y las artes, (33), 69-93.

Gadamer, Hans-Georg. (1996). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.

Gössel, Peter y Leuthäuser, Gabriele. (1991). Arquitectura del siglo XX. Köln: Taschen.

Guasch, Anna M. (noviembre 2003). Los estudios visuales. Un estado de la cuestión. Revista Estudios visuales, (1), 8-16.

Guasch, Anna M. (2000). El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo intercultural. Madrid: Alianza Forma.

Heidegger, Martín. (1983). El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.

Le Corbusier. (1978). Hacia una arquitectura. Barcelona: Poseidón.

Panofsky, Erwin. (1979). El significado en las artes visuales. Madrid: Alianza.

Pardo, José Luís. (1992). Las formas de la exterioridad. Valencia: Pre-textos.

Popper, Franz. (1989). Arte, acción y participación. España: Akal.

Sánchez A., Ricardo y Botero U., Darío. (1995). La poética del espacio. Entrevista con el arquitecto Rogelio Salmona. Politeía, (17), 12-24.

Stiegler, Bernard. (2002). Leroi Gourhan. L´inorganique organisé. Cuadernos de Biología, (17), 66-73.

Downloads

Published

2019-08-22

Issue

Section

Artículos