Skills training in Psychology and Industrial Design, by making games

Authors

  • John Aníbal Gómez Varón
  • Gustavo Adolfo Peña Marín

Keywords:

Pedagogical experience, competences, proper treatment, game

Abstract

Significant elements in the formation of professional competences of 40 students from both Psychology and Industrial Design at the Universidad Católica de Pereira are presented, which are identified from its participation in the implementation of a strategy called “Game building to promote proper treatments” with primary and high school students. The results of the systematization suggest that undergraduate students appropriated techniques such as interview, observation and typologies analysis, and understood the concepts of coexistence, inclusion, proper treatments, artifacts and structures; This work concludes with a reflection about the relevance of interdisciplinary work, and links the teaching and social work activities to promote professional competences in undergraduate students.

Author Biographies

  • John Aníbal Gómez Varón

    Psicólogo, Universidad del Valle; Magister en Educación y Desarrollo Humano, CINDE-Universidad de
    Manizales; Docente del Programa de Psicología de la Universidad Católica de Pereira

  • Gustavo Adolfo Peña Marín

    Diseñador Industrial, Universidad Católica Popular del Risaralda; Magister en Comunicación Educativa,
    Universidad Tecnológica de Pereira; Docente del Programa de Diseño Industrial de la Universidad Católica
    de Pereira.

References

Bruner, J. (2001). Realidad mentales y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.

De Macedo, L (2012). El desarrollo psicológico del juego y la educación. En M. Carretero y J. Castorina, Desarrollo cognitivo y educación II (Pp. 145-165) Buenos Aires: Paidós.

Echevarría, B. (2001). Configuración actual de la profesionalidad. Letras de Deusto, 31, 35-55.

Jara, O. (2011). La sistematización de experiencias: aspectos teóricos y metodológicos. Decisio, 4, 67-74.

Piaget, J. (1932). The moral judgment of the child. London: Routledge & Kegan Paul.

Restrepo, O. y Puche, R. (2003). ¿Y del respeto qué? Juegos y humor como estrategia de prevencioón de los malos tratos. Cali: Artes gráficas del Valle.

Rey, B. (1996): Les competénces transversales en question. Paris: ESF.

Rodríguez, A. (2003). Artefactos. Diseño conceptual. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Sánchez, H. (2003). El juego de reglas, escenario para la convivencia. En O. Restrepo y R. Puche, ¿Y del respeto qué? Juegos y humor como estrategia para prevenir los malos tratos (págs. 67 - 84). Cali: Artes gráficas del Valle.

Tenorio, M. (2003). Maltrato, Familias y Cultura. En O. Restrepo y R. Puche, ¿Y del respeto qué? Juegos y Humor como estrategia para prevenir los malos tratos (págs. 35 - 55). Cali: Artes gráficas del Valle.

Vygotski, L. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Downloads

Published

2019-08-22

Issue

Section

Artículos