Skills training in Psychology and Industrial Design, by making games
Keywords:
Pedagogical experience, competences, proper treatment, gameAbstract
Significant elements in the formation of professional competences of 40 students from both Psychology and Industrial Design at the Universidad Católica de Pereira are presented, which are identified from its participation in the implementation of a strategy called “Game building to promote proper treatments” with primary and high school students. The results of the systematization suggest that undergraduate students appropriated techniques such as interview, observation and typologies analysis, and understood the concepts of coexistence, inclusion, proper treatments, artifacts and structures; This work concludes with a reflection about the relevance of interdisciplinary work, and links the teaching and social work activities to promote professional competences in undergraduate students.
References
Bruner, J. (2001). Realidad mentales y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.
De Macedo, L (2012). El desarrollo psicológico del juego y la educación. En M. Carretero y J. Castorina, Desarrollo cognitivo y educación II (Pp. 145-165) Buenos Aires: Paidós.
Echevarría, B. (2001). Configuración actual de la profesionalidad. Letras de Deusto, 31, 35-55.
Jara, O. (2011). La sistematización de experiencias: aspectos teóricos y metodológicos. Decisio, 4, 67-74.
Piaget, J. (1932). The moral judgment of the child. London: Routledge & Kegan Paul.
Restrepo, O. y Puche, R. (2003). ¿Y del respeto qué? Juegos y humor como estrategia de prevencioón de los malos tratos. Cali: Artes gráficas del Valle.
Rey, B. (1996): Les competénces transversales en question. Paris: ESF.
Rodríguez, A. (2003). Artefactos. Diseño conceptual. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Sánchez, H. (2003). El juego de reglas, escenario para la convivencia. En O. Restrepo y R. Puche, ¿Y del respeto qué? Juegos y humor como estrategia para prevenir los malos tratos (págs. 67 - 84). Cali: Artes gráficas del Valle.
Tenorio, M. (2003). Maltrato, Familias y Cultura. En O. Restrepo y R. Puche, ¿Y del respeto qué? Juegos y Humor como estrategia para prevenir los malos tratos (págs. 35 - 55). Cali: Artes gráficas del Valle.
Vygotski, L. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.