Typographic conceptual perception
Keywords:
Design, perception, significance, plasticAbstract
This article presents a descriptive approach to the formal aspects of typography, from a theoretical and conceptual heritage that seeks to enrich the look on typographic forms and structure. This description, stimulate inquiry about the typographical communicative potential, because their linguistic and visual dimensions have a strong significance that lets argue their uses, appropriations and applications in the design. The achievement of this process is the approach and distancing of an anatomical perception and integrate, refine and organize the elements of articulate and typography, to account for the significant structure of typographic form.
References
Ambrose, G. y Harris, P.,(2005) en Tipografía, calidad o forma de letra con que está escrita una obra. Barcelona: Parramón.
Blanchard, G., (1988). La letra. Barcelona: Ediciones CEAC, S.A.
Bringhurst, R., (2008). Los elementos del estilo tipográfico. México: Fondo de Cultura Económica.
Carter, R., Demao, J. y Wheeler, S., (2001). Diseñando con tipografía 5 exposiciones. Barcelona: Index Book.
Cheng, K., (2006). Diseñar tipografía. Barcelona: GGili.
Fellici, J., (2003). Complete Manual of Typography. Berkeley: Peachpit Press.
Frutiger, A., (2002). En torno a la tipografía. Barcelona: GGili.
García Yruela, J., (2003). Tecnología de la comunicación e información escrita. Madrid: Editorial Síntesis.
Groupe μ., (1992). Tratado del signo visual. Madrid: Cátedra.
Klinkenberg, J. M. (2006). Manual de semiótica general. Bogotá: Fundación Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.
Martin y Mas. M., (2005). Manual de Tipografía. Valencia: Campgràfic.
Martínez de Sousa, J.,(1994). Manual de edición y autoedición. Madrid: Pirámide.
Mc Lean, R., (1987). Manual de tipografía. Madrid: Hermann Blume Ediciones.
Niño, D., (2008). Ensayos semióticos. Bogotá: Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.
Pérez, N., (2010). Apuntes sobre semiótica en tipografía. Revista S. 4(1).
Tschichold, J. (2002). El abc de la buena tipografía. Valencia: Campgráfic.