Conceptions about motivation in learning and academic achievement in fifth grade children of the School “San Fernando Cuba.”
Keywords:
Conception,, motivation, intrinsic motivation, extrinsic motivation, academic achievement, school learning, childhoodAbstract
The educational praxis considers -on its infinity- not only the academic aspect but also the systematic reflection about the agreement between human dimensions and learning when thinking in a comprehensive education for children. If educating is one of the School tasks, it is necessary the attendance of children to this place so that it can be developed. For making it possible, both learning motivation and academic achievement are implicit categories to this formative function. Thus, the following hermeneutic qualitative research emerged; allowing finding the perceptions about learning motivation and the academic achievement in fifth grade students of the Educational Institution “San Fernando Cuba” in the Municipality of Pereira.
References
Aguirre Eduardo. (1999). Enfoques teóricos contemporáneos de psicología. Santa Fe de Bogotá UNAD. Facultad de ciencias humanas.
AUSBEL D.P., NOVAK, J.D. & HANESIAN, H. (1976). Psicología cognositiva un punto de vista cognoscitivo. Mexico: Trillas SA.
Barberá, E. (2000). Modelos explicativos en psicología de la motivación. España: Universidad de Valencia.
Coom, D. (2005). Psicología. Mexico: Thomsom editores.
Educiencri. (05 de 2011). Recuperado el 07 de 02 de 2013, de http://educiencri. blogspot.com/2011/05/la-teoria-x-y-la-teoria-y-de-douglas.html
Galvez Fernandez, A. M. (2006). Motivación hacia el estudio de la cultura escolar: Estado de la cuestión. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.
Garcia, F. (2008). Motivar para el aprendizaje desde la actividad orientadora. Madrid: Omagraf SI.
Garcia Legazpe, F. (2005). Redined. Recuperado el 11 de 11 de 2012, de http://www. doredin.mec.es/documentos/00820082000258.pdf
Kl, A. (2009). Aprendizaje autorregulador y motivación escolar. Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia.
Kohlberg. (s.f.). Ateismo Positivo. Recuperado el 05 de 04 de 2013, de http://www. ateismopositivo.com.ar/NIVELES_MORALES_KOHLBERG.pdf
Lozano Peña, C. (2005). Relacion entre el concepto de la educación informal de andamiaje en la zona de desarrollo proximo y las practicas de crianza. Colombia: Universidad Católica de Pereira.
Redalyc. (s.f.). Recuperado el 07 de 02 de 2013, de http://redalyc.uaemex.mx/ pdf/551/55110208.pdf
Robbins, C. (2005). Administración. Mexico: Pearson Educación.
Santos Guerra, M. A. (2008). La pedagogía contra Frankenstein y otros textos frente al desaliento educativo. España: Grao.
Tamayo Tamayo, M. (1999). Aprender a investigar. La investigació. El aprender a investigar. Colombia: Arfo Editores LTDA.
UCC. (08 de 2010). Recuperado el 07 de 02 de 2013, de http://wb.ucc.edu.co/ pensadopsicologia/files/2012/08/art002-vol5-n9.pdf
Vasco Uribe, C. E. (1998). Constructivismo en el aula. ¿ Ilusiones o realidades? Colombia: Javegraf.
www.intercambiosvirtuales.org. (1998). Recuperado el 25 de 10 de 2012, de www. intercambiosvirtuales.org