Case of success of design in producing company and marketer of dairy products
Keywords:
design management, shared value strategy, design success case, dairy sectorAbstract
This article presents the results and recommendations from the research project “Case of successful design in dairy production and marketing company”, developed with the purpose of generating knowledge of design management for the strategic identification of projects oriented to the generation of new products. The results found through interviews with representatives of the areas that participate in the design and product development activities of a company that produces and commercializes dairy products, as well as through the application of a Check list of the design process and the analysis of the attributes of a product, helped to establish the conclusions that are exposed in this document, from three categories of analysis: strategic management of the company, strategic market management and management of the creative process. The results of this research helped to identify the degree of design integration in the strategy of the analysed company and to know its design process. So other companies with similar conditions will be learning from these experiences to identify practices according to their needs that allow them to incorporate the design.
References
Montaña, J., y Moll, I. (2007). Casos de éxito: Antares, Gandía Blasco, Sanico y Viccarbe. Valencia: ADCV.
Montaña, J., y Moll, I. (2009). Casos de éxito: Andreu World, Puntmobles, RNB y Rolser. Valencia: ADCV.
Cámara de Comercio de Bogotá CCB. (2015). Premio valor compartido: caso Campo Real. Recuperado de https://bibliotecadigital.ccb.org.co/handle/11520/13412
ExID. (2008). Quatre històries d’ExID: Barrutoys, Oriol Balaguer, RS Barcelona. Barcelona: Centro de Diseño.
ExID. (2009). Estoli y Quatre històries d’ExID: Santa & Cole, Manuel Cabero, Chocolat Factory i Roca. Barcelona: Barcelona Centro de Diseño.
Forum y MinCIT. (2010). Estudio cualitativo sobre innovación por diseño en las mipyme. Bogotá: Universidad de la Sabana.
Manrique, A., y Vargas, A.(2017). Mapa de competitividad en diseño: validación en empresas del sector lácteo. Revista Facultad de Ciencias Económicas Universidad Militar Nueva Granada, 25 (1), 177-202. DOI: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rfce/article/view/2659/2409
MinCIT (2012). Casos de éxito de diseño industrial en mipymes colombianas. Hacia el éxito por el camino del diseño. Bogotá: MinCIT. Recuperado de http://www.mincit.gov.co/loader.php?1servicio=Galeria&Funcion=ver.Album&id=936&1tipo==user&tip Galeria=videos
Paredes, P., Salazar, H., y Bautista, H.(2007). Recomendaciones para la gestión del diseño en las pymes de marroquinería y calzado Bogotá D.C. Bogotá: Javegraf.
Porter, M., y Kramer, R. (2011). La creación de valor compartido. Harvard Business Review América Latina, 1-18. Recuperado de http://www.filantropia.org.co/archivo/attachments/article/198/Shared%20Value%20in%20Spanish.pdf
Rae, J. (2016). Design Value Index, 2005-2015. DMI: Boston. Recuperado de https://www.dmi.org/page/2015DVIandOTW?
UN y SENA (2008). Estudio de caracterización ocupacional del diseño en la industria colombiana. Recuperado de http://www.mipymes.gov.co/loader.php?lServicio=Documentos&lFuncion=verPdf&id=4277&name=3_Estudio_Caracterizacion.pdf